Välkommen till Ystads IF Friidrott
Ystads IF Friidrottsförening

Riktlinjer för tävlande

Här hittar ni information och riktlinjer kring deltagande i tävlingar.
Föreningen har även tagit fram ett dokument med information om hur det går till på en friidrottstävling.

tavling_-_sa_funkar_det.pdf »

Våra egna tävlingar samt Kretsmästerskap hittar ni i den översta menyn på sidan.

Dessa tävlingar ser vi gärna att alla ställer upp i. Kretsens tävlingar är bra att börja med om ni är nybörjare inom friidrotten.

Svenska Friidrottsförbundet rekommendationer:

rekommenderade-traningspass-barn-o-ungdom.pdf »

Regler och rekommendationer vid tävlingar!

Vi vill framförallt att tävlingar ska vara kul och givande för alla. Det finns regler som måste följas för att en tävling ska bli en så bra upplevelse som möjligt. Nedan kommer en del av dessa och andra viktiga saker att tänka på, vid och kring en tävling. Aktiva/föräldrar är alltid skyldiga att informera sig om vad som gäller för respektive tävling i arrangerande klubbs PM (information om tävlingen). Denna information finns på arrangerande förenings hemsida samt vid avprickning på arenan.

Anmälan:

Vi har små möjligheter att gå runt och fråga alla om de ska tävla, därför är det bra om man själv tänker på vilka tävlingar man vill vara med i och säger till någon ledare. På idrottsplatsen sitter anslagstavlan uppe med aktuella tävlingar och där finns även möjlighet att anmäla sig. Kontrollera ordentligt att du verkligen kan innan du anmäler dig till en tävling. En anmälan kostar föreningen 70-100 kr/gren. En förutsättning är också att man, med hjälp av föräldrar eller kamrater, tar sig till tävlingsarenan.

Efteranmälan:

Tänk på att föreningen ej står för eventuella efteranmälningar. Vid efteranmälan utgår förhöjd avgift och då får den aktive/dess föräldrar själv betala anmälningsavgiften och efteranmälnings avgiften. Vid efteranmälan är det den aktive/dess föräldrar som ansvarar för att hela avgiften blir inbetald till YIF friidrotts bankgiro.

Avprickning:

Vid löpningsgrenar sker alltid avprickning, oftast då en timme före start. Listor finns uppsatta på tävlingsplatsen och det är viktigt att själv komma ihåg detta. Läs PM!

Heat indelning

Är det många som ska löpa i samma åldersklass delas de aktiva in i olika heat vid uppropet.

Tidsprogram och PM

Har ni inte fått information om vilka tider som gäller ber vi er fråga våra ledare eller titta på arrangerande klubbs hemsida för mer info. Som ledare försöker vi finnas till hands vid tävlingstillfället för alla våra aktiva, men det är bra om ni själva kan hålla er informerade om de tider som gäller.

Knattegruppen

För våra 7-9-åringar vill vi helst att de är med vid minst tre träningstillfällen innan de tävlar. Dessutom är det en fördel att de aktiva deltar i minst en kretstävling innan de är med i någon större tävling. I kretsen ingår FK Athlet, Ystads IF, Simrishamns AIF m.fl..

Närvaro av ledare

Vi kommer i största möjliga mån att ha ledare med på tävlingarna. Tyvärr har vi inte möjlighet att närvara vid varje tävling. Prata med ledarna innan tävling.

Mat

Tänk på att tävlingar kan ta lång tid så ha matsäck och dricka med er. På större tävlingar finns ofta något att handla men för att vara säker på att få mat som man tål och tycker om, ta gärna med egen.

Uppvärmning

Det är meningen att den aktive själv ska kunna använda sig av uppvärmningen från träning på tävling. Glöm inte att värma upp!

Antal grenar

Vi betalar max 3 grenar per dag. Vill man tävla i fler grenar får man betala dessa själv.

Om du inte kommer

Utebliven start betalas av vederbörande (om ej sjukdom eller skada varit anledningen).

Vid tävlingens slut

Efter att ni har tävlat färdigt och vill åka hem är vi tacksamma om ni meddelar någon av ledarna/andra föräldrar att ni åker ifrån tävlingsarenan.

Huvudsponsorer
Guldsponsorer